Bor ihop men är skrivna på olika adresser, sambos?

jag och min flickvän ska ha barn snart. Vi bor och lever tillsammans men är inte gifta. Vi är skrivna på varsin adress och bor båda på båda adresserna. (vi vill helst fortfarande ha det så) Kan vi registrera ett partnerskap eller liknande som gör oss till sambos enligt lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så har ni två adresser och ni bor gemensamt på bägge adresserna men ni är skrivna på varsin adress.

Vad som avses med sambor står skrivet i 1 § Sambolagen som du hittar https://lagen.nu/2003:376

Sambolagen anger att när man bor ihop under äktenskapsliknande former är man sambos. Var man är skriven torde inte ha med saken att göra men man ska vara skriven där man bor. Detta är väldigt viktigt om man till exempel har bostadsbidrag. Har man bostadsbidrag på felaktiga grunder kan man bli återbetalningsskyldig.

Ellinor SvenssonRådgivare