FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/07/2016

Bolagsstämma aktiebolag

Årsredovisning för litet AB (där undertecknad äger 1/3 av aktierna) samt fastställelseintyg där balans- och resultaträkning samt styrelsens förslag till resultatdisposition fastställdes är insänt till Bolagsverket.

Problem: Aktieägare var ej kallade till årsstämma och kände inte till att den varit förrän man, då det aldrig kallades till stämma, till slut begärde hos Bolagsverket att de skulle kalla till årsstämma och fick meddelade från dem att den redan varit, Kan man ha årsstämma och fatta beslut utan att aktieägarna är kallade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Styrelsen ska kalla till bolagsstämma enligt 7:17 aktiebolagslagen (2005:551) (ABL). Om en bolagsstämma som ska hållas enligt denna lag, bolagsordningen eller ett stämmobeslut inte i sammankallas på föreskrivet sätt, ska Bolagsverket efter ansökan genast kalla till bolagsstämma i enlighet med 18–24§§ ABL. Om kallelse inte kan ske på det sätt som anges i 23§ ABL får Bolagsverket kalla till bolagsstämma på något annat lämpligt sätt. En ansökan får göras av en styrelseledamot, den verkställande direktören, en revisor eller en aktieägare. Bolaget ska ersätta kostnaderna för kallelsen.

Enligt 7:23 ABL ska privata aktiebolag kalla till bolagsstämma på det sätt som står i bolagsordningen. I vissa fall ska kallelse också skickas med post till aktieägarna. (https://lagen.nu/2005:551#K7P23S1).

Tid för kallelse för ordinarie bolagsstämma anges i 7:18 ABL. Privata aktiebolag ska skicka ut en kallelse tidigast sex veckor före stämman men inte senare än fyra veckor före stämman. Samma kallelsetid gäller för extra bolagsstämma där en ändring av bolagsordningen ska behandlas. I båda fallen får det i bolagsordningen föreskrivas att kallelse kan ske senare än fyra veckor, dock senast två veckor före.

Kallelse till extra bolagsstämma där andra frågor än bolagsordningsändring ska behandlas ska utfärdas tidigast sex veckor och senast två veckor före bolagsstämman.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

MVH

Nathalie ByströmRådgivare