FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag14/11/2013

Bolagsmäns interna rättsförhållande

Skulle behöva rådgivning gällande: Jag och en kompanjon startade ett handelsbolag och vi öppnade vår Bistro den 14 september i år. Jag har gått in med pengar ca 35000 och hon gick in med begagnade köksartiklar från sitt förra ställe så som kaffebryggare, kastruller etc. Efter 1 månad i mitten på oktober kom hon till mig och sa att hon ville hoppa av och att hon skulle gå på dagen vilket hon gjorde. Hon begärde utträde 4 november och fram till dess så har jag petat in 55000:- till för att täcka alla räkningar som vi hade. Vi har hitills ingen vinst i bolaget.. Nu vill hon ha tillbaka sin saker då hon anser att hon har rätt till och att det inte är bolagets och då har vi fortfarande ca 50000:- som ska ut på räkningar kvar. Hon har vägrat att lämna tillbaka nyckeln till fastigheten så länge hon inte fått tillbaka sina saker. Vad kan jag göra och vad får hon göra? vi har inget avtal skrivet med varandra. Eller det kanske är så att jag behöver en jurist?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om handelsbolag och enkla bolag hittar du i Lagen om handelsbolag och enkla bolag (BL), se https://lagen.nu/1980:1102.

 För att det överhuvudtaget ska vara frågan om ett handelsbolag så krävs det två eller flera har avtalat om att gemensamt utöva näringsverksamhet i bolag och detta registrerats i handelsregistret (BL 1 kap 1§). Du skriver visserligen att ni inte skrivit något avtal men ett muntligt avtal är också gällande. Första frågan är då om ert bolag är registrerat.

Om bolaget inte är registrerat så har ni istället ett enkelt bolag. Ett enkelt bolag är ingen juridisk person och kan inte äga någon egendom eller vara part i ett avtal. Vidare så kan en bolagsman i ett enkelt bolag kan endast binda sig själv genom avtal om det inte finns någon fullmakt (BL 1 kap 4§ och 4 kap 5§). Det innebär att om ni inte har ett handelsbolag så kan din kompanjon ha rätt att ta tillbaka det hon tillskjutit och det är inte ens säkert att hon ansvarar för bolagets förpliktelser. Det beror på vad ni kan anses ha avtalat om. Däremot så kan man tänka sig att hon kan bli ersättningsskyldig om hon skadar bolaget genom sitt beteende. Ett bolag ska träda i likvidation först sex månader från att avtalet sägs upp om det inte finns någon viktig grund för bolagets upplösning eller annan uppsägningstid är avtalad. Alla skador (t.ex. utebliven vinst) som hon tillfogar bolaget genom att inte fortsätta driva det fram tills det träder i likvidation ska hon alltså ersätta (BL 4 kap 7§ och 2 kap 14, 24 och 25§§).

Om ni har ett registrerat handelsbolag så är det annorlunda. Ett handelsbolag är för det första en juridisk person och kan äga egendom (BL 1 kap 4§). Om en bolagsman har tillskjutit egendom till bolaget så kan han eller hon därför inte ta tillbaka denna hur som helst utan att riskera straffrättsligt och skadeståndsrättsligt ansvar. Det krävs, precis som vid andra transaktioner, en giltig rättshandling från bolagets sida. Vidare så gäller reglerna om sex månaders uppsägningstid och bolagsmans skadeståndsansvar även för handelsbolag (BL 2 kap 14, 24 och 25§§).

Vad gäller pengarna du har tillskjutit i efterhand för att betala bolagets skulder så har du rätt att få ersättning för dessa av bolaget om det verkligen rör sig om ett handelsbolag. Eftersom bolagsmän är primärt, obegränsat och solidariskt ansvariga för bolagets skulder så har du rätt att få ut hälften av beloppet från din kompanjon (BL 2 kap 20§). En sådan fordran får dock göras gällande först när bolaget likviderats (BL 2 kap 12§). Om det är ett enkelt bolag så är frågan mer komplicerad men om även din kompanjon var bunden av avtalen så bör du kunna få ersättning (Jfr BL 4 kap 5§ och Skuldebrevslagen 2§).

Tyvärr kan jag inte ge dig ett bättre svar än så här utan mer omständigheter. Om du behöver mer hjälp med att reda ut konflikten så är du varmt välkommen att kontakta någon av våra samarbetspartners.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare