Boendekostnader och nyttjanderättsersättning vid separation

Frun och jag ligger i skilsmässa, just nu betänketid.

Hon begärde och fick kvarsittningsrätt via tingsrätten för en månad sedan.

Nu stjäl hon post och saker för mig och håller dom som pant för att hon anser att jag inte betalt min del av huslånet.

Vad gäller kring lånet. Är jag skyldig att betala dessa månadet fram till bodelningen trots att jag inte har rätt att vistas i fastigheten?

Vi har köpt och äger den gemensamt, bägge står således även på lånet

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt fall har din fru fått kvarsittningsrätt men frågan om hur boendekostnaderna som exempelvis bolån ska uppdelas är tyvärr oreglerad i lagstiftningen. Det har istället fått prövas i domstolen där utgångarna varit olika beroende på det enskilda fallet. En annan fråga som är nära kopplad till hur kostnaderna ska delas när endast en nyttjar egendomen är om någon ersättning ska utbetalas. Det har i vissa domar varit så att ena parten stått för alla kostnader men att den haft kvarsittningsrätt så då har man ansett att den inte behövt betala någon nyttjanderättsersättning eftersom denna har kvittats mot kostnaderna som betalats.

Om ni behöver mer vägledning kring hur just ert fall ska bedömas är ni välkommen att boka en tid hos våra jurister här.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare