Bodelning vid avliden sambo

Min sambo har avlidit. Vi har inte skrivit något vad som gäller om någon av oss dör. Sambon har köpt bilen och husbilen kontant. Alltså inga lån. Vi hyr bostad. Jag har inga pengar merän min pension. Hans barn vill ha allt. Lägenheten kan dom inte få då vi hyr den. Bodelning är det något jag bör göra i denna situationen?

Mvh linda

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ert gemensamma bohag (möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre) som ni skaffat för gemensamt bruk utgör samboegendom, och ska därför tas upp i en bodelning. Bilen och husbilen är inte samboegendom och du kan därför inte ha rätt till någon del av dessa.

Du har även rätt till två gånger prisbasbeloppet, den så kallade lilla basbeloppsregeln (totalt 89 600 kr) från er samboegendom. Om det inte finns egendom till det värdet har du rätt till en så stor summa som möjligt av samboegendomen. Du har inte rätt till något av hans enskilda egendom.

Jag råder dig alltså att begära bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Andrea SedvallRådgivare