FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/06/2014

Bodelning som sambos eller makar

Jag äger ett hus, ska nu bli sambo, pojkvännen ska flytta hem till mig och har därför sålt sitt hus. Om han ska bli delägare i huset måste jag sälja det och VI köpa det, vilket innebär lagfart, köpebrev samt en reavinstskatt (som man iofs slipper i ett senare skede om det skulle bli aktuellt att sälja). Skulle det räcka att vi gifter oss? Det känns roligare att lägga pengarna på ett bröllop än till banken :) Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller sambos är det enbart egendom som förvärvats för gemensamt bruk som utgör samboegendom och därmed delas lika vid en ev. separation (3 § och 14 § Sambolagen). Om den ena sambon äger bostaden innan förhållandet kommer således den sambon att ensam få bostaden vid bodelning, såvida inte den andra sambon har köpt in sig i fastigheten, eller ett samboavtal anger något annat.

När det däremot gäller makar är istället Äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig. Här är huvudregeln att allt utgör giftorättsgods och därmed delas lika vid en eventuell separation, oavsett vem som har förvärvat vad (7 kap. 1 §, 10 kap. 1 § samt 11 kap. 3 § ÄktB). Endast egendom som undantagits som enskild (t ex genom äktenskapsförord, gåva eller arv) faller utanför (7 kap. 2 § ÄktB). Huset skulle alltså tillhöra er båda om ni gifte er, förutsatt att det inte undantagits som enskild egendom, på samma sätt som om din sambo skulle köpa halva fastigheten.

Med hopp om att du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare