Bodelning samboförhållande

Hej! Skall separera från min sambo. Har ett gemensamt barn och min sambo har två barn sen tidigare. Jag har möjlighet att ta över lånen men inte min sambo då han har enskilda lån sen tidigare. Kan han tvinga fram en försäljning av vårt gemensamma hus även om jag är villig och har möjlighet att ta över det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas lika mellan samborna vilket framgår av 8 § sambolagen. Vad som utgör samboegendom är enligt 3 § sambors gemensamma bostad och bohag. Om bostaden har förvärvats av er tillsammans eller av någon av er men i syfte att den ska vara gemensam bostad så är det samboegendom.

Enligt 16 § sambolagen har den sambo som bäst behöver bostaden rätt att få denna vid bodelningen. Ett övertagande av bostad måste bedömas som skäligt och hänsyn tas bland annat till vem som ska ha vårdnaden om barnen. Övertaganderätten innebär att den sambo som bor kvar ska ge ersättning till den sambo som får flytta så att det rent värdemässigt har delats lika mellan samborna. Det innebär att om du har möjlighet att ”lösa” ut din före detta sambo är det möjligt men det förutsätts att du är den sambo som bäst behöver bostaden vid bodelningen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare