FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/08/2018

Bodelning och skulder

Jag och min numera ex-fru ska bodela. Vi har delat upp samtliga tillgångar. Hon har studieskulder som uppgår till ca 200.000kr. Utöver det har vi skulder på ca 300.000kr.

Tyvärr så är det större lånet till hög ränta, medan studielånet är mer eller mindre gratis. Hur gör man vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skulder vid bodelning
Bestämmelser om bodelning i samband med upplösning av äktenskap finner vi i äktenskapsbalken (Äktb). Makarna får vid en bodelning avräkna sina skulder från sitt giftorättsgods (11 kap 2 § ÄktB). Om en makes skuld hänför sig till makens enskilda egendom ska skulden i första hand avräknas mot denna och inte mot giftorättsgodset (11 kap 2 § andra stycket ÄktB). Eventuellt överskott som blir kvar efter att vardera makes skulder har avräknats mot giftorättsgodset ska läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap 3 § ÄktB). Att lånen har olika räntesatser påverkar i sig inte bodelningen.

Jämkning?
Däremot kan din frus CSN-skuld resultera i att bodelningen blir föremål för jämkning. Jämkningen innebär att den make som inte är skuldsatt får förbehålla sig ett visst belopp av värdet av sitt giftorättsgods som kompensation för den andra makens avdrag för sina studieskulder. En jämkning förutsätter att det finns betydande skillnader i makars förmögenhet och att CSN-skulden ej använts till att förbättra det gemensamma levandet. Dessvärre kan jag inte uttala mig huruvida en jämkning av er bodelning är aktuell i detta fall då en sådan tillämpning i hög grad är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare