Bodelning och samboavtal

Hej jag undrar vad som gäller jag och min tjej ska flytta isär jag lag in hela kontantinsatsen och står för lånet vi står båda för halva lägenheten i var finns det någon möjlighet att få tillbaka kontantinsatsen eller är det halva var som gäller. Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina frågor!

Jag utgår från att ni är sambor, du och din tjej.

Enligt 3 § sambolagen är sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom om den är förvärvad för gemensamt bruk. Sådan samboegendom ska, om en av samborna påkallar en bodelning, efter skulderna täcks delas lika mellan samborna, se 8  och 14 § §. En sådan delning kallas bodelning. Detta kan innebära att det är halva bostaden som får vardera sambon får, beroende på omständigheterna.

Eftersom du förvärvat bostaden för att ni gemensamt ska bo i den utgör den samboegendom och ska delas av er.

Ni kan, emellertid, avtala om annat. Enligt 9 § får sambor avtala om att en bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelning. Ni kan även inför flytten från varandra avtala om den kommande bodelningen eller om annat som har koppling till den i ett s k föravtal, se 10 §.

Du och din tjej kan med andra ord själva bestämma hur ni ska dela på er samboegendom. Detta skall vara skriftligt. Om ni inte kommer överens, är det dock sambolagen som används om någon av er påkallar bodelning inom ett år från det att förhållandet upphörde.

Sambolagen hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Hoppas mitt svar var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare