Bodelning och sambo

Hej!

Jag och min sambo ska sära på oss. Jag ska köpa ut henne till en summa som vi ska komma överens om efter en omvärdering.

Vi köpte lägenheten för 1.400 000:- för 3 månader sedan. Jag gick in med 170 000:- kontant och hon med 70 000:- Vi har renoverat lägenheten efter det för 130 000:-

Vi har lån ihop på 1.300 000:-

Jag ska nu alltså köpa ut henne ur lägenheten och undrar hur vi ska gå tillväga för att göra det rättvist och regelrätt.

Vore väldigt tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om er gemensamma lägenhet utgör samboegendom, dvs. egendomen har förvärvats för gemensam användning, ska du betala halva nettomarknadsvärdet till din tidigare sambo. Nettomarknadsvärdet är marknadsvärdet efter avdrag för skulder och den kapitalvinstskatt som hade uppstått vid en försäljning.

Kan ni inte komma överens om hur mycket du ska betala kan ni vända er till tingsrätten och ansöka om en bodelningsförrättare. Bodelningsförrättaren kommer att kalla er till ett sammanträde där ni får redogöra de tillgångar och skulder som är föremål för bodelning. Bodelningsförrättaren kommer i första hand att verka för en överenskommelse i godo mellan er, men är inte det möjligt så kan denne fatta beslut i de delar ni inte kan enas.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare