Bodelning när samboförhållande upphör

Hej,

Jag/vi är mitt uppe i en bodelning. Sambo sedan 4år ej gifta. Vi bor inte ihop längre. Jag ska köpa ut mitt ex och ta över huset.

Vad gäller värdering av fastighet och bohag har jag lite problem med en grej.

Min exsambo har varit inne i huset utan min vetskap och fyllt ett släplass med de saker och möbler som hon anser är sina.

Det mesta av det hon plockat åt sig har införskaffats gemensamt av oss till huset.

Samtidigt kräver hon att få hälften av inköpspriset på det kvarlämnade bohaget.

Min fråga är, vad gäller här?

Hur ska jag gå vidare med bodelningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör kan parterna begära bodelning. Om det inte finns något samboavtal som reglerar en eventuell bodelning, ska bodelningen ske enligt sambolagen (se 9 § sambolagen). Mitt svar kommer att utgå från att det inte finns något samboavtal.

Första steget för er är att identifiera och värdera respektives samboegendom. Enligt sambolagen är samboegendom gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk i hemmet (och som inte är att betrakta som enskild egendom pga förordnade vid gåva/arv/testamente). Av definitionen framgår att t.ex. bilar och fritidshus inte utgör samboegendom (jämför 5-7 §). Det ska också påpekas att det inte spelar någon roll vem av er som köpt en viss egendom om den köpts in för gemensamt bruk. Vid värdering av samboegendomen ska det göras avdrag för eventuella skulder som är hänförliga till samboegendom (t.ex. kan bolån dras av från husets värde). När all samboegendom är värderad ska den sammanlagda summan delas lika mellan parterna (se 14 §).

Därefter sker en så kallad lottläggning vilket innebär att varje part ska få så mycket att det motsvarar ens andel av den sammanlagda samboegendomen. Låt mig ta ett exempel:

Din totala samboegendom uppgår till ett värde av 200.000. kr.

Din sambos samboegendom uppgår till 500.000. kr.

Totalt har ni 700.000. kr i samboegendom som ska delas lika (350.000. kr vardera). Din sambo måste då ge dig 150.000. kr. Hon kan dock välja om hon vill ge dig 150.000. kr i pengar (d.v.s. "köpa ut dig") eller lämna över prylar till ett värde av 150.000. kr (se 17 §).

Mitt råd är att ni försöker komma överens om vilken egendom som ägs av vem, om det räknas som samboegendom enligt sambolagen och hur denna egendom ska värderas - därefter kan ni räkna ut vem som eventuellt ska betala vad till vem eller vem som eventuellt ska lämna över bohag till den andre. Det är givetvis mycket lätt i teorin att komma fram till den här lösningen men desto svårare i praktiken. Om ni inte själva kan komma överens föreslår jag att du bokar ett möte med vår Juristbyrå som kan hjälpa dig och se till så att du får en rättvis del i bodelningen.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare