Bodelning mellan sambor

Hej, Jag och min sambo vart tillsammans i 10 år. 2003 flyttade vi ihop tillsammans och förlovad. 2005 skaffade han ett företag. Vi har ett gemensam barn. Vad har jag rätt till som sambo när vi är separerat nu? Har jag rätt att få pengar om halva företaget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

När sambor separerar ska så kallad bodelning ske om någon av dem begär det. Bodelning innebär en uppdelning av tillgångar mellan de före detta samborna.

Till skillnad från vad som gäller för ett gift par som skiljer sig, ingår inte alla sambornas tillgångar i bodelningen. Det som ingår är istället bara sambornas gemensamma bostad och bohag. Tillgångarna ska dessutom ha införskaffats för gemensamt bruk. Som bohag räknas möbler, hushållsmaskiner och andra föremål som är avsedda för det gemensamma hemmet.

Din sambos företag ingår alltså inte i en eventuell bodelning.

Det faktum att ni har ett gemensamt barn kan få betydelse för vem av er som får lägenheten på sin lott. Regeln är nämligen att den som bäst behöver bostaden ska få den (och den andra sambon får motsvarande värde i andra tillgångar). Den förälder som barnet ska bo med efter separationen kan med styrka sägas behöva lägenheten.

Svaret är hämtat från sambolagen.

Lawline RådgivareRådgivare