FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/06/2016

Bodelning vid samboförhållande

Hej! Jag ska separera med min sambo. Vi äger hus och skulder tillsammans som kommer delas lika.

Men ang sakerna i hemmet, så som inredning, gardiner, lampor osv. Hur delas de?

De saker man hade med in i boendet, följer då med ur boendet?

Vi har haft gemensam ekonomi under den senare delen av förhållandet.

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambos är bestämmelserna i sambolagen tillämpliga.

Enligt lagens 8 § ska vid samboförhållandets upphörande en bodelning beträffande samboegendomen göras om någon av er begär det. Begäran ska framställas senast ett år efter att förhållandet upphörande.

Samboegendomen utgörs av Er gemensamma bostad och bohag, vilket framgår av lagens 3 §. För att det ska anses vara er gemensamma bostad och bohag förutsätts att det förvärvats för gemensam användning.

Beträffande er inredning och dylikt krävs alltså att det är införskaffats för er gemensamma användning för att det ska ingå i bodelningen. Av lagens 6 § framgår att möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för ert gemensamma hem utgör ert gemensamma bohag. Däremot räknas inte bohag som används enbart av den ena av er som gemensamt.

Av detta följer att egendom Ni hade med er in i samboförhållandet inte kommer att ingå i bodelningen då det inte är förvärvat för Er gemensamma användning.

Om inredningen du beskrev i din fråga har införskaffats för er gemensamma användning kommer de alltså att ingå i bodelningen och då delas lika.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare