FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/03/2017

Bodelning efter separation

Jag och min sambo äger ett hus tillsammans. vi har lån på ca 1400000 och det är värderat till 1800000. Om jag nu skulle separera från min sambo och skaffa ett eget boende vad gäller då?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter en separation ska en bodelning göras om någon av er begär det. Man har ett år på sig att säga att man vill att en bodelning ska ske. Gör man inte det inom denna tid kan man inte senare komma och kräva det. Vad gäller ert hus ska ni enligt huvudregeln dela hälften var på vinsten (om ni inte har kommit överens om något annat). Sedan ska ni bestämma hur ni vill göra med huset - om någon ska bo kvar och lösa ut den andre eller om det ska säljas.

Om du behöver hjälp med en bodelning har vi jurister här på Lawline som kan hjälpa dig. Klicka här för att boka en tid.

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare