Blir skulder gemensamma när man är gifta?

Hej. Jag har precis gift mig och min nyblivne man vill ta ett ganska stort billån som han anser att bara han ska stå på. Alltså skriver jag inte under lånet, han tar den blir esam ansvarig. Jag har själv inte körkort och har ingen nytta av bilen efter skilsmässa. Utöver det har vi inga skulder förutom mitt CSN lån då jg studerade 2014-2018. Min fråga är då om han väljer att ta ett billån själv och vi någon dag skiljer oss, kommer jag då bli ansvarig eller delaktig i hans bilskulder?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida skulder blir gemensamma när man är gifta. Jag kommer därför utgå från det i mitt svar nedan. Om jag har tolkat dig fel får du gärna skicka in en ny fråga och förtydliga så hjälper jag dig på nytt med rätt omständigheter. Bestämmelser kring makars rättsförhållande finns reglerat i äktenskapsbalken (ÄktB).

Är skulder gemensamma?

Huvudregeln är att varje make råder över sin egen egendom och svarar för sina egna skulder (1 kap. 3 § ÄktB). Det innebär att du inte tar över de skulder som din make har eller hade sedan tidigare. En annan huvudregel inom äktenskapsrätten är att den egendom som införskaffats under äktenskapet förutsätts vara gemensam om inte annat framgår av ett eventuellt äktenskapsförord. Det innebär i sin tur att man utgår från att ett gift pars egendom är bådas även om det kanske endast är en av makarna som anskaffat egendomen. Detta gäller dock inte för skulder i enlighet med det faktum att varje make “svarar för sina egna skulder” (1 kap. 3 § ÄktB).

Vad händer med skulder i en eventuell bodelning?

Din makes lån är alltså inte att räkna som ditt lån. I händelse av en skilsmässa och medföljande bodelning kommer din make dock kunna göra en skuldavräkning på sitt giftorättsgods om det behövs för att kunna täcka sin skuld (11 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att din make får undanhålla så mycket från den summa som ni skulle delat på i bodelningen som krävs för att täcka sin skuld om hans enskilda egendom inte kan täcka skulden.

Sammanfattning

Din makes eventuella billån kommer inte vara ditt lån om du inte skriver under lånet. För att vara på den säkra sidan kan det dock vara bra att skriva in i ert äktenskapsförord att det endast är din makes lån. På så sätt är du “dubbelförsäkrad” från att behöva stå för din mans lån. Lånet kommer dock kunna påverka utgången av en eventuell bodelning eftersom din make får ta av sitt giftorättsgods för att täcka sin skuld om denna inte kan täckas på annat sätt. I praktiken innebär det att du kanske ändå kommer att påverkas av att din make tar lånet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare