Betydelsen av ett samboavtal samt testamente

Hej, jag är sambo, vi har gemensamma barn, min sambo har barn sedan tidigare. Vi bor på en gård där jag står som lagfaren ägare, min sambo är dock medlåntagare på halva lånet .( Köpt för gemensamt boende, även om jag driver gården ) Hur ärvs gården? Behövs testamente? Jag vill kunna ha möjlighet att bo kvar om han faller ifrån först.

,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bodelning?

Vid ett upphörande av ett samboförhållande skall samboegendomen fördelas mellan er genom en bodelning. En begäran skall göras inom en ettårs period räknat från dagen då samboförhållandet upphörde, se 8 § sambolagen https://lagen.nu/2003:376. Det som skall ingå i en bodelning är samboegendom i form av bostad och bohag som har införskaffats för det gemensamma boendet(här åsyftas alltid den permanenta bostaden). Om en bodelning förrättas kommer efter en skuldavräkning en likadelning av samboegendomen att ske mellan dödsboet och dig själv, se 12-14 §§ sambolagen. Viktigt att ta med sig är att Du ensam avgör om Du vill att en bodelning skall förrättas, se 18 § sambolagen. Det är således inget måste att en bodelning måste ske! Bestämmelserna om rätten att överta bostad/bohag vid en sambos dödsfall gäller endast till förmån för dig som efterlevande sambo.

Arv

Din sambos barn har rätt att ärva kvarlåtenskapen av sin far såsom bröstarvingar, se 2 kap. 1 § ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. Om något av barnen dött alternativt avstått från sin rätt att ärva, så ärver hans/hennes barn istället. Detta innebär alltså i din situation att om ingen bodelning förrättas, så kommer den samboegendom som ägs av honom att ärvas av hans arvingar. Det finns en möjlighet för er att genom ett samboavtal reglera vad som skall ingå i en eventuell framtida bodelning(alternativt kan ni avtala bort möjligheten till bodelning). Detta innebär att ni själva exempelvis kan bestämma om det gemensamma huset skall betraktas som samboegendom eller inte. Det är således upp till er själva att avtala om hur ni vill att en eventuell framtida bodelning skall gå till samt vad som skall ingå i denna. Viktigt att komma ihåg är också att sambolagen är subsidiär i förhållande till ett samboavtal. Detta innebär med andra ord att samboavtalet alltid har företräde framför sambolagen!

Testamente

Om det råder några oklarheter avseende ägarförhållandena till den gemensamma bostaden och bohaget torde det vara aktuellt att upprätta ett testamente. Ett testamente är en rättshandling som ger testatorn en möjlighet att själv bestämma vem som skall ärva och vad den personen skall ärva. Viktigt att känna till att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott, d.v.s. halva arvslotten, se 7 kap. 1 § ärvdabalken. Detta innebär att oberoende av om testatorn testamenterar bort all sin egendom, så har fortfarande bröstarvingen rätt att klandra testamentet och genom detta få ut sin laglott.

Formkraven avseende testamenten är stränga, se 10 kap. 1 § ärvdabalken. Huvudregeln är att ett testamente skall upprättas skriftligen och bevittnas av två personer. Dessa personer skall även bestyrka handlingen med sina namn. Det är väldigt viktigt att de angivna formkraven uppfylls och att avsikten med testamentet tydligt framgår. Av den anledningen är det att rekommendera att Du/ni tar en kontakt med en jurist för att få hjälp och vägledning i denna process. Denna hjälp kan vi på Lawline bistå dig/er med, se http://lawline.se/avtal/testamente. Juristerna som arbetar med detta är mycket kompetenta och upprättandet av testamentet går snabbt och kommer till ett bra pris.

Hoppas att Du känner att jag lyckats besvara dina frågor på ett tillfredsställande sätt. Om Du har några fler funderingar är Du välkommen att återkomma. Jag nås bäst via email: Anes.sabic@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare