Betalningsskyldig för att man ringer störningsjouren?

Hej.

Jag läste angående vissa frågetecken rörande betalning för störningsjouren.

Det hittade jag på denna sida: http://www.lawline.se/answers/storningsjour-vem-betalar

Där framgår det vad jag uppfattar det som att hyresavtalet är något "luddigt" vilket i sin

tur egentligen ålägger hyrsvärden i det fallet att stå för kostnaden. Det pga det skrivna i

avtalet de har sinsemellan.

Mitt dilemma ligger i att jag hade en störande person ringde på alla porttelefoner

och gjorde sig oerhört obekväm utanför porten i hyreshuset där jag bor. Detta slutade med

att jag då det var juldagen runt kl 16.00 fick lova att ringa störningsjouren. De anlände men

personen hade avvikit. Nu ska det tilläggas att jag vet troligen vem det var, och hyresvärden

antar att det var mig denne person slutligen ville komma i kontakt med.

Nu fick jag en räkning på ca 4000Kr av min hyresvärd, med hänvisning till att störningsjouren

fick rycka ut, något förvånande kan jag säga. Detta då det både i trapphuset finns anvisat nr

till störningsjouren, samt på deras hemsida. INGENSTANS står det att jag som ringer skall betala.

Jag har läst igen mitt hyreskontrakt och där finns det inget reglerat om vem som skall stå för

en ev merkostnad vid tillkallande av störningsjouren. Inte heller på deras hemsida. Faktum är

att de har via mail kommenterat händelsen och sagt att det var bra att jag vidtog de åtgärder

man bör göra.

Så min naturliga fråga är naturligtvis, är jag en betalningsskyldig i detta fallet? Jag anser inte det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Principen i svensk avtalsrätt är att avtal ska hållas enligt de villkor man avtalat om (som det också står i det svar du hänvisar till). Därför är det bra att du läst igenom ditt hyreskontrakt och konstaterat att det inte står något om att den som tillkallar störningsjouren ska betala för utryckningen. Dessutom kan det hävdas att din rätt enligt 12 kap. 25 § Jordabalken (hyreslagen) att inte utsättas för störningar i praktiken begränsas om det är så att den som påtalar störningar måste betala för utryckningen.

Mitt råd är att du kontaktar din hyresvärd och förklarar att det inte avtal ni ingått (som du beskrivit ovan) inte föreskriver att den som tillkallar störningsjouren ska betala för detta, varför denne inte har någon grund för att göra dig betalningsskyldig. Gör det så fort som möjligt så att inte några påminnelseavgifter inte läggs på.

Lawline RådgivareRådgivare