FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/02/2018

Betalningsansvar i enskild firma

Har separerat nyligen efter 8 år tillsammans och min Fd har en enskild firma och haft sen han var 18, jag är just nu anställd i denna firma men inget mer, nu tänker han ta med mig i fallet då firman är på upphällning?! Min fråga kan jag dras med i hans enskilda firma? Han säger att det är så enligt hans kontakter så jag ska bli skuldbelagd? Mvh uppgiven

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En enskild firma är inte en juridisk person och innehavaren är personligen ansvarig för alla åtaganden företaget har. Det innebär att denne personligen ansvarar för företagets alla förpliktelser, t.ex. skulder och ingångna avtal. De skulder firman innehar åligger alltså din f.d. partner att betala. Att du är anställd i firman innebär inte att du är skyldig att betala.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare