Betalar mina hyresgäster driftkostnader trots utflyttade innan uppsägningstid löpt ut?

Hej.

Jag hyr ut min villa, 5000kr/månad kallhyra. skrivet kontrakt finns med uppsägning på 3 månader. Hastigt har mina hyresgäster sagt upp avtal och kommer att flytta inom 1 månad och de är införstådda med att betala hyra i ytterligare 2 månader efter flytt. Nu är det tyvärr vinter och något kallt så min fråga är vem som bekostar räkning på villavärmen dessa Två månader som de fortfarande är mina hyresgäster men inte boende i villan?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållanden gällande hyresregler regleras i Hyreslagen (12 kapitlet i Jordabalken). I 4 § Hyreslagen stadgas att uppsägningstiden för en hyresgäst är tre månader. Då Hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel är detta något som inte kan avtalas bort. Eftersom att uppsägningstiden är tre månader, så innebär det att villan även är "deras" under dessa tre månader. Det betyder att de betalar hyra precis som vanligt och i teorin även kan nyttja den precis som vanligt. Att de självmant väljer att flytta tidigare är alltså egentligen inte relevant ur hyressynpunkt, då de inte anses utflyttade förrän uppsägningstiden löpt ut. Det betyder alltså att de betalar hyra enligt avtalat, som jag förstår är fast kallhyra + driftkostnader, där innefattat värmekostnaden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare