Beskattningstidpunkt för fastighet som överlåtits genom förskott på arv

Hur blir skatten om jag får en fastighet i "förskott på arv", vid en senare försäljning? Får jag skatta för värdeökningen från det fastigheten införskaffades och fram till försäljning, hur fungerar det? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Gällande fastighet sker beskattning av kapitalvinst vid avyttring, 44 kap. 26 § inkomstskattelagen. Då fastighet i detta fall överlåts i form av ”förskott på arv” skjuts beskattningstillfället upp från det att överlåtelse sker genom förskott på arv till dess att du som mottagare väljer att avyttra fastigheten, 44 kap. 21 § inkomstskattelagen. Du som mottagare av fastigheten kommer på så sätt träda in i överlåtarens skattemässiga situation och beskattning av kapitalvinsten övergår på dig som mottagare.

Genom att du inträder i överlåtarens skattemässiga situation kommer beräkning av skattepliktigt vinst eller förlust göras utifrån det anskaffningsbelopp som överlåtaren hade. En beskattning av värdeökningen från det att överlåtaren anskaffade fastigheten till det att du som mottagare avyttrar fastigheten kommer således att göras. Du kommer även vid beräkningen av belopp som kan dras av, i samband med att omkostnadsbeloppet beräknas, kunna räkna in vissa av de kostnader som överlåtaren har haft i samband med sitt ägande, exempelvis kostnad för ombyggnation.

Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229#A7

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare