Beskattning vid avyttring av veteranbil

Min far vill sälja sin veteranbil som har ett värde på ca en kvarts miljon. Han vill nu skriva över bilen på mig så att jag ska få pengarna, jag är enda barnet. Jag undrar om jag då måste skatta på försäljningen? Samt om det krävs något gåvobrev.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När du säljer bilen som du har fått i gåva kommer du behöva skatta. Ifall bilen används för nyttobruk  och således inte kännetecknas som ett investeringsobjekt kommer bara beskattning ske på den vinst som överstiger 50 000 kr, se 52:2 1 st. IL, https://lagen.nu/1999:1229#K52P2S1 .

Vinsten kan då beräknas på två alternativa sätt, antingen genom att det faktiska anskaffningsvärdet (din faders) dras från försäljningspriset, se 44:13 IL https://lagen.nu/1999:1229#K44P13S1 eller genom en annan metod där anskaffningsvärdet som dras bort från försäljningspriset utgörs av 25 % av detta se 52:2 IL. Vinsten tas upp till 30 % i inkomstslaget kapital.

Angående gåvobrev rekommenderar jag er att upprätta ett sådant, fastän det inte finns något krav på detta i någon lag.

Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare