Beskattning skogsfastighet vilken mottagits som gåva

Hej!

Jag fick en gåva av min mamma för ca 10år sedan. Det var en del i en skogsfsastighet. Nu ska jag sälja denna delen och då är min fråga vad jag kommer att behöva betala i skatt???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Gåvor är skattefria i Sverige, och du betalade således ingen skatt när du tog emot skogsfastigheten av din mamma i gåva. När du nu vill sälja skogsfastigheten och om då en kapitalvinst uppkommer, tillämpas det som kallas för kontinuitetsprincipen. Denna princip innebär att du träder in i din mammas skattemässiga situation. Anskaffningsvärdet utgörs då av det som din mamma köpte skogsfastigheten för, och all vinst över denna summa ska kapitalvinstbeskattas (30%). Det kan dock vara så att andra omständigheter måste beaktas, ta därför gärna kontakt med Skatteverket och hör vad som gäller i just ditt enskilda fall.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare