Besittningsskyddet gäller inte om hyresvärden vill sälja bostaden

Hej! Jag har hyrt en villa sedan 2012-08-01. Nu har villan övergått i dödsbo och dödsbodelägarna vill sälja villan. Nu undrar jag om dom kan vraka oss för att sälja? Har vi någon rätt att bo kvar? Dödsbodelägarna vill säga upp oss på 3 mån.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom avtalet ingåtts före 1 februari 2013 så gäller reglerna i jordabalken för avtalet, istället för lagen om uthyrning av egen bostad. I jordabalken finns ett besittningsskydd för hyresgäster, som innebär att man kan ha rätt att bo kvar trots att hyresvärden vill säga upp avtalet. Besittningsskyddet behöver som huvudregel avtalas bort för att inte gälla men det finns vissa undantag.

Om ni med hyresnämndens godkännande har avtalat bort besittningsskyddet så kan avtalet sägas upp av dödsboet med tre månaders uppsägningstid (se 12 kap. 4 § jordabalken).

Om ni inte har avtalat bort besittningsskyddet kan det tyvärr ändå vara så att besittningsskyddet inte gäller. Det finns ett antal situationer där man har bedömt att fastighetens ägare har större rätt till fastigheten är hyresgästen, dessa listas i 12 kap. 46 § jordabalken. Punkten 6 är nog den som är relevant i ert fall, där anges att hyresgästen inte har rätt till förlängning av hyresavtalet om "avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta". I kommentarer till den punkten anges att det kan handla om situationer där ägaren själv vill bosätta sig i bostaden eller sälja den. Eftersom dödsboet vill sälja är det troligt att de har rätt att säga upp er. Ni ska dock ges skälig tid att hitta nytt boende.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare