besittningsskydd vid kollektiv

Hej!

Jag äger en fastighet som jag själv bor i. Jag hyr ut mer än 50% av bostaden, och därmed har fastigheten blivit en näringsfastighet. Vi bor tillsammans som ett kollektiv. VI har bara bott i huset i några månader. Jag undrar om hyresgästerna har någon besittningsrätt, när den börjar gälla och om man kan förhandla bort den på något sätt.

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det rör sig om ett hyresavtal för vilket delar av ett hus upplåtits till nyttjande mot ersättning, är hyreslagen tillämplig (12 kap. JB).

När det kommer till uthyrning har hyresvärden har alltid rätt att säga upp avtalet vid avtalstidens slut eller (om det är uthyrning på obestämd tid) beakta uppsägningstiden. Hyresgästen har däremot vid bostadslägenheter ett direkt besittningsskydd. Detta innebär att hyresgästen har rätt att få avtalet förlängt om inte någon av undantagen är aktuella, 12 kap. 46 § JB.

Av 12 kap. 45 § framgår att besittningsskyddet inte är tillämplig när lägenheten utgör en del av upplåtarens egen bostad. Eftersom du använder en del av bostaden som din egen bostad gäller således inte bestämmelserna om direkt besittningsskydd i ditt fall.

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare