Besittningsskydd

Hej, Vi har några vänner från UK som hyr ett hus i Täby. Hyresvärden har muntligt meddelat att hon vill säga upp kontraktet med 3 månaders varsel. Uppsägningstiden är enligt kontraktet 3 månader men som jag förstår måste hon meddela skriftligt? Hyresvärden har dessutom krävt att de ska ta bort ett antal möbler odyl och ställa dessa på lager så att hon kan ha visning för att sälja huset. Kan hon verkligen kräva att de ska bo utan ett flertal möbler i 3 månader för att hon ska kunna visa huset under den perioden? De har två barn och hyresvärden vill bla att deras leklådor ska skickas på lager. Vad säger lagen här? Har hon rätt att göra detta eller måste hon vänta tills de flyttat ut? Vi vill gärna hjälpa våra vänner att ta reda på vad som gäller eftersom de inte är flytande i svenska och lite i underläge eftersom de inte kan svenska regler så bra. MVH, Veronica

Lawline svarar

Hej Veronica,

Man har i allmänhet rätt att förlänga ett hyresavtal, när detta sägs upp av hyresvärden, enligt besittningsskyddet. Om hyresgästen inte är överens med hyresvärden om att avtalet skall upphöra får man ta tvisten hos hyresnämnden, som dömer i sådana här frågar. Under tiden som tvisten pågår i hyresnämnden har man rätt att bo kvar i lägenheten, även om uppsägningstidpunkten har inträffat.

Det stämmer att i det här fallet skall en uppsägning från hyresvärden vara skriftlig.

Men hyresgästen är skyldig att låta visa lägenheten för nya intressenter när hyresavtalet har sagts upp. Det skall ske vid lämplig tid. Det finns däremot inga bestämmelser som säger att hyresvärden har någon rätt att kräva att lägenheten skall vara i ett visst skick vid visningen. Det finns bara ett allmänt krav på att hyresgästen skall hålla lägenheten vårdad.

Om hyresvärden ändå hänvisar till det allmänna kravet går det att ifrågasätta eftersom hyresvärden ställt krav inför visningen, och dessförinnan inte har haft något klagomål grundat på det allmänna kravet.

Juridiken ser ut som följer:

Tillämplig lag är 12 kapitlet Jordabalken (även kallad "hyreslagen"), som du hittar https://lagen.nu/1970:994#K12

I lagen hittar du regler om besittningsskydd https://lagen.nu/1970:994#K12P46

Enligt 8 § skall uppsägningen alltid vara skriftlig om hyresförhållandet har varat i 3 månader vid den tidpunkt som uppsägningen avser (dvs inte när uppsägningen ges utan när man vill att avtalet upphör). Notera att man enligt 4 § inte får säga upp hyresavtal på obestämd tid för bostad med mindre än tre månader framåt, så det krävs därför alltid skriftlig uppsägning för sådana hyresavtal.

23 - 26 §§ behandlar hyresgästen skyldigheter. I 24 § anges att hyresgästen skall vårda lägenheten. Enligt 26 § 1 är hyresgästen skyldig att låta visa lägenheten när den ledig till uthyrning.

Notera att enligt 42 § punkt 7 kan hyresvärden med omedelbar verkan säga upp hyresrätten (utan uppsägningstid) om tillträde, antagligen för visning, vägras av hyresgästen.

Notera att enligt 3 stycket 26 § är det hyresvärdens skyldighet att vid visningen se till att inte hyresgästen förorsakas större olägenhet än nödvändigt.

Ingenstans i 23-26 §§ framgår att hyresgästen måste hålla lägenheten i ett visst skick för just visningar, även om det finns krav på att man vårdar lägenheten/huset i allmänhet.

Thomas HefnerRådgivare