Besittningsrätt för hyresgäst vid överlåtelse av hyresobjektet

Vi hyr ut ett hus på våran gård. När vi köpte huset så "fick vi med" en hyresgäst. Han hade inget kontrakt sen innan så vi skrev ett efter att vi tog över gården. Han har bott där sen 2012. Vi flyttade in 2014. Så kontraktet är påskrivet 2014. Nu har vi sagt upp honom. Enligt privatuthyrningslagen har han ingen besittningsrätt. Men han vägrar flytta för att han har bott där sen 2012, han har muntligt kontrakt med tidigare ägare. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man hyr ut enligt lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen, har hyresgästen mycket riktigt inget besittningsskydd. Hyresavtal som ingåtts enligt den lagen går alltså att säga upp utan att hyresgästen har rätt till förlängning. Dock började privatuthyrningslagen gälla först 1 februari 2013. Det innebär att jordabalkens 12 kapitel fortfarande gäller för hyresavtal ingångna innan lagen trädde i kraft.. Enligt 12 kap. 46 § i jordabalken har hyresgäster besittningsskydd.

Er uppsägningsrätt beror således på om det har kommit till stånd ett nytt hyresavtal efter den 1 februari 2013 i ert fall. Det hyresavtal som hyresgästen hade med den förre ägaren är gällande även mot er. Om detta avtal fortfarande är det som grundar hans hyresrätt har han därför besittningsrätt. Om däremot kontraktet ni skrev på 2014 utgör ett helt nytt hyresavtal kan besittningsrätten ha försvunnit för honom. Således hänger det på om ni i samband med er inflyttning ingick ett helt nytt hyresavtal eller om det bara var en skriftlig bekräftelse av det avtal som redan fanns.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare