Beräkning av giftorättsgods

ENSKILD EGENDOM Hej! Av min far har jag mellan åren 1999 och 2004 fått enskilda gåvor i form av delar av bostadsrätter som vi tillsammans köpte och där jag senare fick som gåva/enskild egendom ta över hans ägandedel som oftast var 50% av värdet. Sammanlagt var det 4 bostadsrätter som jag lät stiga i värde och sedan sålde. För samtliga gåvor skrevs bevittnade gåvobrev och gåvoskatt betalades till myndigheten för registrering. När jag bodde i lgh 3 flyttade min fästmö in. Till bostadsrätt 4 flyttade vi in tillsammans och hon var ärlig och ville inte utnyttja sambolagen vid eventuell separation utan skrev på att sambolagen ej skulle gälla mellan oss. Nu när vi ska gifta oss i höst 2014 ska vi annullera det avtalet till att gälla giftorättsgods. Hypotetiskt: Om en skilsmässa senare skulle inträffa och vi ska dela boet hur ska jag då beräkna mina enskilda gåvor som ligger som ekonomisk grund för den bostadsrätt jag sist köpte och som vi nu bor i. Ska jag ta bostädernas taxeringsvärde vid varje gåvotillfälle multiplicerat med procentsatsen som jag fick och få fram en totalsumma? Mycket tacksam för svar. Marcus

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till lawline för dina funderingar!

När det gäller bodelning mellan makar är det brukligt att marknadsvärdet på den egendom som är giftorättsgods används. Detta innebär att din del av bostadsrättens marknadsvärde upptas i bouppteckningen, bostadsrättens värde multiplicerat med din procentandel.

Eftersom att bostadsrätten inte var förvärvad för ert gemensamma bruk ingår inte bostadsrätten/bostadsrätterna vid en eventuell sambobodelning, se 3 § SamboL.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare