Behövs hyresvärds godkännande vid hyresrättsöverlåtelse pga bodelning?

Jag har en fråga angående tillskrivning av hyresrätt vid bodelning för sambos. Ett par i samboförhållande har nyligen separerat. Han står på kontraktet men vill inte behålla lägenheten så han har flyttat ut. Hon vill behålla lägenheten men står inte på kontraktet, bara som medboende. Lägenheten skaffades av båda med avsikten att bo i tillsammans, så den torde räknas som samboegendom.

Hon som vill bo kvar uppfyller dock inte hyresvärdens inkomstkrav. Men jag har förstått att om hyresrätten tilldelas henne vid en bodelning så kan inte hyresvärden ställa några villkor, stämmer det? Enligt jordabalken 12:33. Kan då parterna nu avtala om att kvinnan får hyresrätten vid bodelningen, oavsett inkomstkrav?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att ja, parterna kan genom bodelning se till att hon får hyresrätten och då behövs inget godkännande från hyresvärden. Jag kommer nedan gå igenom de regler som är tillämpliga i detta fall.

Räknas hyresrätten som samboegendom?

Precis som du säger räknas hyresrätten som samboegendom så länge den förvärvades för gemensamt bruk och har använts som deras gemensamma hem (3 § SamboL, 5 § 3 p. SamboL). Den kan därför tilldelas henne vid bodelningen. Då återstår frågan om godkännande ändå behövs från hyresvärden.

Behövs godkännande från hyresvärd?

Utgångspunkten är att godkännande alltid behövs från hyresvärden vid övertagande av hyresrätt (12 kap. 32 § JB). Det finns dock flera undantag, bland annat vissa fall där hyresrätten övertagits genom bodelning (12 kap. 33 § 2 stycket JB). Kravet är att bostaden uteslutande eller huvudsakligen varit avsedd att användas som deras gemensamma bostad, vilket här är fallet. I så fall träder sambon in i hyresgästens ställe.

Du har alltså helt rätt, parterna kan genom bodelning överlåta hyresrätten till henne och då behövs inget godkännande från hyresvärden. Hyresvärden kan då alltså inte ställa några villkor angående inkomst och liknande.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare