Behöver sambos bodela?

Hej!

Jag och min f.d sambo har separerat och han ska köpa ut mig ur lägenheten och ta över lånen. Vi är överens om summan han köper ut mig för. Han kommer alltså ta över lånen som finns, för samma köpeskilling som vi köpte för. Det finns ingenting annat som ska bodelas, som tex. möbler, bil eller liknande.

Behöver vi ändå göra en bodelning via jurist?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga på bästa sätt kommer jag utgå ifrån sambolagen och förklara lite kort vad som egentligen gäller vid bodelning när två personer är sambos.

Vad som ingår i bodelningen

Som utgångspunkt sker en bodelning mellan sambos genom att samboskapet upphört av en annan anledning än att sambosarna ingått äktenskap [8 § sambolag]. I bodelningen ska all samboegendom ingå. Samboegendom är all sådan egendom ni köpt för gemensam användning, exv möbler, bostaden [3 § sambolag]. Med andra ord innebär detta att allt ni införskaffat innan ni blev sambos är ert egna och ska inte ingå i samboegendomen. Inte heller sådan egendom som ni avtalat om att det ska vara er egna eller egendom som ni fått genom arv, gåva, testamente där det står att det ska vara er egna egendom. Utöver detta spelar det ingen roll om vem som köper saker under samboskapet, då det räknas som samboegendom under förutsättning att det köps för gemensam användning [4 § sambolag].

Hur bodelningen inleds

Bodelning görs genom att någon av sambosarna framställer en begäran om bodelning senast ett år efter att samboskapet upphört. Detta innebär alltså att en bodelning endast sker om någon av sambosarna begär det. Om varken du eller din f.d sambo begär att ni vill bodela så kommer det heller inte ske [8 § andra stycket, sambolagen]

Behöver en bodelning göras i ert fall?

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den informationen du givit mig och utefter den informationen jag presenterat för dig, gör jag bedömningen att ni inte behöver begära bodelning hos jurist när det inte finns något som är samboegendom som ska bodelas och när ni dessutom själva kommit överens om hur fördelningen av egendomen ska göras. För att en jurist skulle ha kommit in i bilden i ert fall [en s.k bodelningsförrättare] skulle ni för det första velat genomföra en bodelning och för det andra varit oense om vem som skulle få vad [26 § sambolagen].

Hoppas detta var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare