Behöver jag betala hyra för en månad extra för att jag inte lämnat tillbaka nyckeln?

Hej,

Jag hade ett kontrakt av en kompis i andrahand till den 31 Juli. Jag kontaktade honom att jag flyttade ut i slutet på Juli och sedan hördes vi inte av. Har därav inte lämnat nyckel, men nu kräver han hyra för augusti månad för att han inte fått nyckeln. Har dessutom inte fått någon information om vart eller när jag kan lämna nyckeln.

Har han rätten att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort sagt så, nej. Han har ingen rätt att kräva dig på en månads hyra bara för att han inte fått nyckeln av dig.

Den relevanta lagstiftningen vid uthyrning av bostadslägenhet i andra hand är jordabalkens 12 kap. Det tolfte kapitlet behandlar hyra av fast egendom, även i andrahand, och kallas även för hyreslagen.

I jordabalken 12 kap 3 § framgår att hyresavtal som löpet på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens utgång, såvida inte annat har avtalats. I detta fall verkar ni ha haft ett tidsbestämt avtal som gått ut den 31 juli. Du har därmed flyttat ut och därefter inte nyttjat lägenheten. Du har därför följt hyresavtalet.

Du har därför ingen skyldighet att betala hyra för en enda dag efter den 31 juli, då du flyttade ut.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att ställa en ny fråga eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare