FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/04/2014

Behandling av testamentering av fastighet till ene maken vid bodelning

Har nyligen separerat och funderar över en sak. Min svärfar dog 2006 och testamenterade en fastighet till min fru som enskilt arv, har jag någon form av giftorätt till fastigheten eftersom vi gifte oss 2008. Vidare så finns det ett skogskonto med en del pengar efter skog som vi sålde. Hur gör vi med lösöre och liknande ??? Skulle gärna vilja ha lite ersättning för allt slit jag lagt ner på egendomen.

Lawline svarar

Hej!

En makes egendom är som huvudregel giftorättsgods och ska som sådan ingå i bodelningen. Den kan dock i stället vara enskild egendom, exempelvis om det handlar om egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda. Det är oklart för mig vad som menas med "enskilt arv", men om det innebär att din svärfar hade det villkoret i testamentet att fastigheten skulle vara din frus enskilda (och således inte utgöra giftorättsgods), så ska fastigheten undantas från bodelningen. I sådant fall kommer du varken få del i fastigheten eller dess värde. Se 7 kap. 1-2 §§ och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230), ÄktB. All egendom är, som nämnts ovan, som huvudregel är giftorättsgods, och detta gäller även tillgångarna på skogskontot.

Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter, 10 kap. 2 § ÄktB. Med ledning av de andelar som har beräknats för makarna skall giftorättsgodset fördelas på lotter. Varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar.

Med ledning av de andelar som har beräknats för makarna skall giftorättsgodset fördelas på lotter. Varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar., 11 kap. 7 § ÄktB. Slutligen ska nämnas att en make, vars giftorättsgods i värde överstiger den makens andel, har rätt att i stället för att lämna egendom till den andra maken betala motsvarande belopp i pengar. Om godtagbar säkerhet ställs för betalningen, kan maken få skäligt anstånd med denna, 11 kap. 9 § ÄktB.

Lars BålmanRådgivare