Begäran om bodelning mellan sambor

Hej, Jag och min x-man hade ett samboförhållande i 18 år och vi separerade för 2 år sen. Under vårat förhållande startade min man en ICA butik där även jag arbetade under 4 år när våran son var liten. Han köpte även en stor båt och en dyr bil under den tiden. Eftersom vi inte gjorde någon bodelning är min fråga: Har jag rätt till hälften av något av detta ?? Tack på förhand Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

När ett samboförhållande upphör (samborna gifter sig, flyttar isär eller någon av dem avlider) ska en bodelning mellan samborna göras om någon av dem begär det. Sambon har då ett år på sig att framställa en sådan begäran. Av din fråga förstår jag det som att ni separerade för två år sedan vilket innebär att din rätt att begära bodelning har gått förlorad.

Detta kan du läsa i sambolagens 2 och 8§§ länk https://lagen.nu/2003:376

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare