Befrielse av månadsavin vid renovering av bostadsrätt

Jag bor i bostadsrätt och pågår vattenskada i köket och hallen renovering i gång nu i den 8 vecka. Undrar om jag har rätt till befrielse av månadsavi, jag har även hemförsäkring.

Vem ska vända mig och fråga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall blir bostadsrättslagen aktuell. När en lägenhet ska tillträdas för första gången efter en bostadsrättsupplåtelse har föreningen ett ansvar att tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar, 7 kap. 1 §. Därefter är det bostadsrättshavaren som har ett ansvar att på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick. Dock svarar bostadsrättshavaren inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektriskt och vatten. För reparationer pga brand- eller vattenledningsskada svarar bostadsrättshavaren endast om skadan uppkommit genom dennes eller någon närståendes vårdslöshet eller försummelse, 7 kap. 12 §. Med andra ord är det föreningen som har till uppgift att renovera om en vattenskada inträffat i din bostadsrätt om det inte är du som har orsakat den. Dessvärre saknas någon uttrycklig rätt till sänkning av månadsavgiften under tiden som reparationen pågår. Visserligen ges bostadsrättshavaren en rätt till skälig nedsättning av årsavgiften om föreningen inte skött sin reparationsskyldighet eller om föreningen på annat sätt har orsakat skadan. Av din fråga framgår det inte att det skulle vara föreningen som orsakat det aktuella och det pågår en faktisk renovering, därmed skulle jag se det svårt att du skulle ha rätt till befrielse av månadsavin.

Gällande försäkringen blir det svårt för min del att säga vad den omfattar beroende av vilken typ av försäkring du har och hos vilket bolag. Det mest grundläggande brukar vara att bostadsrättsförsäkringen ersätter bl.a. vid vattenskador och vid skadar genom plötslig och oförutsedd händelse. Om någon lös egendom har skadats i samband med vattenskadan skulle det möjligtvis bli aktuellt med ersättning för detta, däremot är det troligtvis mindre aktuellt med befrielse av månadsavin. I vart fall skulle jag råda dig att ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se vad som ingår i din försäkring.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare