Bankkonto som enskild egendom

Hej,

Kan ett äktenskapsförord innehålla ett bankkonto som enskild egendom.

Eller måste ett belopp anges som enskild egendom

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Genom ett äktenskapsförord kan makarna bestämma att viss egendom ska vara enskild, se 7 kap. 3 § äktenskapsbalken. Det går bra att ange att tillgångar på ett visst bankkonto ska vara enskild egendom, men det finns några saker som kan vara bra att tänka på. Avkastning av enskild egendom blir automatiskt giftorättsgods, såvida inget annat stadgas i äktenskapsförordet (7 kap. 2 § 2 st.). Om man vill att även avkastningen av tillgångarna ska vara enskild egendom måste man således ange detta i äktenskapsförordet.

En annan viktig sak att tänka på är att "sammanblandning" av giftorättsgods och enskild egendom kan leda till att tillgångarna som ska vara den ena makens enskilda egendom kan förlora sin karaktär av enskild egendom. Med det sagt är det viktigt att man inte använder bankkontot som ska innehålla enskild egendom till exempelvis gemensamma utgifter. Det är därför att rekommendera att man öppnar ett särskilt konto som endast används för de tillgångar som är enskild egendom.

För att vara säker på att äktenskapsförordet får den innebörd ni avser, rekommenderar jag er att upprätta det tillsammans med en jurist. Lawline samarbetar med erfarna jurister som kan hjälpa er med detta. Länk hittar ni på vår hemsida.

Med vänliga hälsningar,

Desirée Wiberg HammarRådgivare