FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag03/03/2018

Avveckling av aktiebolag samt närståendes betalningsansvar för bolagets skulder

Hej!

Vi har en fråga. Min exman avled vid 60 års ålder 2016, min yngsta dotter har bott i hans lägenhet sedan dess men måste nu flytta ut i maj. Min exman hade ett aktiebolag som han har haft ett par år, men som inte har ngr pengar i sig överhuvudet och inga tillgångar, 0 kronor. Hon försöket häromdagen säga upp ett abonnemang på Com HEm som hon trodde stod i hans namn men tydligen står i aktiebolaget "H*** A''''" och nu säger Com hem att min dotter måste betala denna räkning. Hon har ju inte tecknat detta abonnemang och har egentligen ingenting med detta att göra. Min äldsta dotter dock har min exman satt upp som suppleant i företaget utan hennes vetskap och nu har hon fått veta att hon för att avveckla företaget måste betala en avgift på 10.000 kr. Jag undrar nu också är detta möjligt när det inte finns ngr pengar i företaget, 0 kronor i dödboet, bara skulder. Går det inte att sätta detta företag i konkurs då det inte är någon ide för någon att få ngr pengar från företaget? Jag kan berätta mera, mina döttar har mera inform om detta och är mera insatta, men vi känner nu att vi förstår ingenting och tycker detta är så konstigt och vi behöver verkligen proffshjälp nu. TAck

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du dels vill veta om din dotter ska anses skyldig att betala en faktura som är ställd till aktiebolaget och dels hur man smidigast och billigast avvecklar aktiebolaget. Jag kommer att besvara dina frågor var och en för sig.

Yngsta dotterns skyldighet att betala Com Hem-fakturan?

Om abonnemanget har beställts av och fakturerats till aktiebolaget är det högst osannolikt att din dotter ska vara betalningsskyldig. Huvudregeln är att aktiebolaget – och enbart aktiebolaget – ansvarar för sina skulder. En aktieägare eller styrelseledamot kan endast undantagsvis anses skyldig att betala bolagets skulder. Det gäller t.ex. när en aktieägare (eller styrelseledamot) deltar i ett beslut om att driva bolaget vidare trots att man är skyldig att likvidera bolaget (jämför 1 kap. 3 § och 25 kap. 19 § aktiebolagslagen). Andra undantag från huvudregeln rör skadestånd och ansvarsgenombrott när en aktieägare uppsåtligen eller av grov oaktsamhet skadat exempelvis bolagets borgenärer. Det finns dock inget i din fråga som antyder att ett sådant ansvar föreligger.

Inget i din fråga antyder att din yngsta dotter ska ha varit styrelseledamot eller aktieägare och hon bör således inte vara skyldig att betala fakturan, så länge hon inte uttryckligen sagt att hon tänker svara för bolagets skulder, d.v.s. frivilligt åtagit sig betalningsansvar.

Hur avvecklar man bolaget?

De sätt att bäst avveckla bolaget på i ditt fall tycks vara likvidation eller konkurs. Så kallad frivillig likvidation används främst när det finns tillgångar kvar i bolaget som kan säljas och inbringa ett överskott till aktieägarna. I ditt fall verkar det emellertid som att konkurs är det rimligaste alternativet. Ett bolag kan begäras i konkurs (av bolaget självt eller av borgenär) när bolaget är på obestånd. Med obestånd menas att bolaget inte har tillgångar att betala sina skulder och att betalningsproblemet inte enbart är tillfälligt (se 1 kap. 2 § konkurslagen). Utifrån informationen i din fråga verkar mycket tala för att bolaget är på obestånd. För att försätta bolaget i konkurs ska man lämna in en ansökan till tingsrätten på den ort där bolagets styrelse har sitt säte (styrelsens säte framgår av registreringsbeviset hos Bolagsverket). Det är, som huvudregel, bolagsstämman eller styrelsen som kan besluta om att ansöka om konkurs. Bolagsstämman består av samtliga aktieägare och om din före detta man var den enda aktieägaren tillhör nu aktierna antingen dödsboet (om inget arvsskifte skett än) eller den som ärvt aktierna efter honom. Om det är du som ärvt aktierna kan du alltså ganska smidigt upprätta ett stämmoprotokoll där det beslutas om att ansöka om konkurs.

En ansökan om egen konkurs är avgiftsfri. Ansökan ska lämnas till ovan nämnda tingsrätt tillsammans med ett registreringsbevis (kan beställas från Bolagsverket och får vid ansökan inte vara äldre än en månad). Därtill bör man bifoga en förteckning över bolagets tillgångar och skulder. Tingsrätten kommer därefter besluta om konkurs och utse en konkursförvaltare som direkt tar över all förvaltning av bolaget. Han eller hon kommer därefter att gå igenom bolagets tillgångar och sälja av det som går att sälja för att kunna betala bolagets skulder. Konkursförvaltarens arvode och andra kostnader i samband med konkursen ska i den mån det är möjligt bekostas av konkursboet. Om det helt saknas tillgångar i konkursboet ska konkursen direkt avskrivas och eventuella kostnader för målets handläggning bekostas av staten.

Sammanfattning och avslutande råd

För att den yngsta dottern ska behöva betala en skuld som bolaget har måste hon antingen ha uttryckt att hon går i borgen för skulden alternativt vara aktieägare eller styrelseledamot samt i egenskap av sådan underlåtit att fullgöra uttryckliga skyldigheter enligt (först och främst) aktiebolagslagen. Inget i frågan tyder på att så är fallet. Utifrån din beskrivning låter det som att bolaget är på obestånd vilket innebär att bolaget kan ansöka om egen konkurs. En sådan ansökan är avgiftsfri och ska lämnas in till tingsrätt i den ort där styrelsen har sitt säte.

För att med säkerhet kunna uttala sig om vem som är skyldig att betala vad samt om det föreligger förutsättningar för konkurs behöver man mer information om bolagets aktieägare, styrelseledamöter, räkenskaper m.m. Utifrån informationen i frågan tycks det i vart fall vara möjligt att avveckla bolaget genom egen konkursansökan. Om du vill att vi på Lawline ska titta närmare på möjligheterna till konkurs och/eller upprätta ansökan om konkurs kan jag slussa dig vidare till vår Juristbyrå. Om jag har missuppfattat något i din fråga eller om något i mitt svar verkar oklart får du gärna kontakta mig på info@lawline.se (skriv att du söker Viktor Lennartsson).

Med vänliga hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare