FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/04/2018

Avtal om vändplats.

Vi är en vägsamfällighetsförening som 2009 ingick ett muntligt avtal med en fast.ägare om att inrätta en vändplats på hans mark, vår väg är en återvändsväg och alltså i behov av vändplats. V-platsen gjordes och allt fungerade väl tills fastigheten bytte ägare. Nye ägaren stängde omedelbart av vändplatsen, idag har vi ingen vändplats, vilket krävs för bl.a. soptömning. Vi har nu kommit överens med annan fast.ägare om upplåtelse av mark för v-plats mot ersättning och vill nu skriva ett avtal med honom. Hur skall detta utformas, skall helst gälla alltid.

Mvh

Lars Byfors

lbyfors@gmail.com

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänt er till oss på Lawline!

Det ni verkar vilja uppnå är ett servitut som regleras i 14 Kap. Jordabalken. Dock kan servitut, som gäller för alltid, endast ingås mellan fastigheter. Ett annat alternativ är nyttjanderätt enligt 7 Kap. Jordabalken som även kan ingås av juridiska personer. Nyttjanderätter är dock tidsbegränsade till 50 år.

Hur ni ska gå tillväga med att skriva avtalet så rekommenderar jag att ni bokar en tid med en av våra jurister.

Hoppas detta hjälpte!

David ZandianRådgivare