FrågaFAMILJERÄTTGod man19/01/2015

Avsluta godmanskap

Jag har haft en god man under ca 3 års tid. Men det har för det mesta bara vart problem och mer stress. Har tagit ett beslut om att sköta mig själv. Hur/vart vänder jag mig för att avsluta detta på enklaste sätt, snarast möjligen? Har försökt kommunicera med "denne gode man" men får ingen respons på något sätt. Antar att jag måste kontakta, skattemyndigheterna, den nuvarande banken.. etc. etc. ???

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelserna om god man regleras i föräldrabalkens elfte kapitel som du hittar https://lagen.nu/1949:381#K11.

Om du inte längre vill ha en god man råder jag dig att vända dig till överförmyndaren i kommunen där du bor (googla "överförmyndare" och namnet på din kommun för kontaktuppgifter). De hanterar frågor som rör god man, däribland att avsluta godmanskap, och du behöver inte kontakta skattemyndigheter eller liknande.

Hoppas att det var ett tillräckligt svar på din fråga!

Mvh,

Henrik ÄrnlövRådgivare