FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet22/06/2015

Avlägsna överhängande grenar från grannes träd

Enl jordabalken har jag rätt att ta bort grenar fr grannens träd som hänger in på min tomt. Min fråga är om jag måste anlita ngn att göra det åt mig kan jag kräva att grannen betalar den kostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om en grannes trädgrenar hänger över på din tomt och du upplever grenarna som en olägenhet för dig, dvs. att de stör på något sätt, har du mycket riktigt rätt att ta bort dem (se https://lagen.nu/1970:994#K3P2S1). Men först måste du bereda din granne tillfälle att själv åtgärda problemet. Om grannen sedan inte gör någonting åt saken inom rimlig tid (absolut minst tre månader), får du ta bort grenarna själv. Observera dock att grenarna måste beskäras med yttersta försiktighet så att trädet inte dör eller förstörs, annars riskerar du att bli skadeståndsskyldig.

Din fråga rör vem som måste stå för kostnaden att ta bort grenarna. Jag skulle säga att om grannen åtgärdar problemet får denne betala, och om han/hon inte gör någonting och du själv vill ta tag i saken får du stå för det. Detta är dock någonting som du och din granne får komma överens om själva. Ett förslag kan vara att ni delar lika på kostnaden.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare