Avhysning av sambo som vägrar flytta från gemensam bostad

Vi har en hyresgäst som hyr en lägenhet av oss. Hon skrev kontrakt i december 2017. När hon flyttade in, så flyttade hennes pojkvän med. I juni i år tog deras förhållande slut. Nu vägrar han flytta ut, trots att han lovat att flytta den sista juli.

Vad gäller i detta fall? Det är bara kvinnan som står på kontraktet. De har bott en väldigt kort tid och vi vill bli av med pojkvännen som dricker och gör sig ovän med oss som hyresvärd och alla grannar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om sambos och hyresrätt regleras i sambolagen (SamboL) och 12 kap. jordabalken (JB)

Det hyresgästen kan göra
Hyresrätten kan bli föremål för bodelningen på grund av att den anses utgöra samboegendom. För att bostad ska anses utgöra samboegendom ska den vara förvärvad för gemensam användning (3 § och 5 § SamboL) Även fast hon står ensam på kontraktet flyttade de in i lägenheten samtidigt. Hon kan begära att göra en bodelning och argumentera för att hon har bäst behov till lägenheten (8 § och 16 § andra stycket SamboL). Ett undantag till detta är om hon och sin sambo har ingått ett samboavtal med varandra som föreskriver att hyresrätten ska ses som hennes.

Det kan vara värt att nämna att juridiskt sätt upphör man inte att vara sambos bara för att samborna slutar vara intima med varandra, utan ett samboförhållande upphävs när att någon gifter sig, den ene dör eller att samborna flyttar isär (2 § SamboL).

Om bodelningsförrättaren fastslår att hon har bättre rätt till hyresrätten kan hon begära handräckning (3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Vanlig handräckning kan avse att man vill få någon att flytta ut från exempelvis en bostadslägenhet, så kallad avhysning. Detta kan hon ansöka om hos Kronofogdemyndigheten. https://www.kronofogden.se/Avhysning.html.

Det du som hyresvärd kan göra

Du skulle kunna förverka honom som hyresgäst (12 kap. 42 § JB) med hänsyn till att bidrar till störningar i boendet (12 kap. 25 § JB). Att han gör sig ovän med dig som hyresvärd och grannar anses dock inte att vara en sådan anledning. Störningar i boendet avser störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra grannars bostadsmiljö som de skäligen inte bör tåla, t.ex. att spela hög musik varje dag under flera timmars tid. Att förverka en hyresgäst är även en långdragen process ur det hänseendet att du måste ha gett hyresgästen tillsägelser och underrätta socialnämnden.

Min rekommendation

Jag skulle be er ta kontakt med den kvinnliga hyresgästen och be henne att begära om bodelning för att sedan ta kontakt med kronofogdemyndigheten för att ansöka om en vanlig handräckning.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare