FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/02/2018

Avhoppad bolagsmans rätt till ersättning för utlägg i handelsbolaget, samt ersättning från ny bolagsman

hej,

om i ett handelsbolag, finns två stycken bolagsmän varav en av de slutar och blir ersatt. Kan den som då slutat framställa krav på ersättning för de utlägg som hon haft för bolagets räkning och en rätt till hälften av bolagets kapital av den nya bolagsmannen???

Är det ens möjligt, är den nya bolagsmannen skyldig att betala denna bolagsman som slutat???

tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Rätten till ersättning för utlägg

Som delägare i ett handelsbolag har bolagsman rätt till ersättning för utlägg som görs för bolagets räkning om dessa varit till nytta eller varit nödvändiga, samt ränta enligt 5-6§§ räntelagen, 2 kap 13 § Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag, HBL, se https://lagen.nu/1980:1102.

När en bolagsman fortfarande är kvar i handelsbolaget kan hen ej rikta sig mot de andra bolagsmännen i handelsbolaget, 2 kap 12 § HBL. Däremot när bolagsman har trätt ur gemenskapen i handelsbolaget kan hen rikta sitt krav mot en specifik delägare av bolaget för att få sin fordran på bolaget betald, NJA 2016 s. 1047.

Krav på hälften av bolagskapitalet

De interna förhållandena i ett handelsbolag styrs i mångt och mycket av delägarna själva genom villkoren i bolagsavtalet, 2 kap 1 § HBL, i vissa fall då situationer inte är reglerade i bolagsavtalet kan HBL fylla ut.

Det ställs inga formkrav på bolagsavtalet, vilket innebär att det kan vara både skriftligt och muntligt mellan bolagsmännen. Det finns vissa krav som att alla bolagsmännen ska vara angivna, vem som ska vara firmatecknare, hur stora bolagsmännens respektive insatser har varit i handelsbolaget, arten av bolagets verksamhet, bolagets firma och bolagets säte.

Hur ni inom bolaget ska hantera insatsen bör vid ett eventuellt utgående bör vara reglerat i bolagsavtalet, eftersom ni där också reglerar hur vinsten i bolaget ska distribueras.

Sammanfattningsvis

Er utträdda bolagsman har alltså rätt att begära ersättning för de utlägg som hon gjort för bolaget om de varit nödvändiga eller varit till nytta för bolaget. Huruvida hon har rätt att begära ersättning av den nya bolagsmannens halva insats i bolaget bör vara reglerat i hur ni distribuerar vinsten i bolaget, eller om ni i bolagsavtalet har reglerat hur ersättning ska utgå till en bolagsman som avträder.

Hoppas att du fått svar på din fråga och om du önskar mer ingående rådgivning från Lawline är du välkommen att boka tid hos jurist för 1 699 kr/ h ink. moms, se http://www.lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare