Avflyttning av hyreshus pga försäljning

Kan jag säga upp hyresgäster vid försäljning av hyreshus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Jag utgår från att hyresavtalet är ingånget för obestämd tid. Då gäller enligt Jordabalken (JB) 12:4 1 st. p 1. att hyresavtalet kan sägas upp till upphörande med tre månaders uppsägningstid. Som regel gäller att hyresgäster har ett starkt besittningsskydd. Detta innebär att hyresgäster har rätt bo kvar trots uppsägning om det inte föreligger någon besittningsbrytande grund. I detta fall skulle 12:46 p. 6 JB kunna aktualiseras, denna bestämmelse går att tillämpa i ditt fall, då hyresvärden behöver sin bostad själv eller avser att sälja den. I dessa fall anses det legitimt att hyresgästen får avflytta.

Avslutningsvis, du får säga upp dina hyresgäster senast tre månader innan du vill att de ska flytta, gärna tidigare än så med tanke på att hyresgästerna har rätt att bo kvar i bostaden under en eventuell tvist, se JB 12:50 1 st.

Hoppas att detta svarade på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

John EdgrenRådgivare