Avdrag för byggkostnader

Vi ska sälja ett fritidshus som vi byggt själva. Tomten köptes 1999. Huset färdigbyggt några år senare. 95 kvm hus på södra gotland. Hur gör man med avdrag för byggkostnad/kvitton? Vi tror att det ska bli avdrag för runt 1000000 kr- inkl tomtköp på 2000 kvm. Alla kvitton samt bygglovsanteckningar finns inte kvar. Lån finns.

Jagvet att arbetskostnadi inte dras av.

Ska vi vända oss till jurist? Vilken sorts i så fall.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Huvudregeln enligt svensk skattelagstiftning är att avdrag för byggkostnader, även kallat förbättringsutgifter, måste styrkas med kvitton eller fakturor, (se närmare i detalj 45 kap. 11 § Inkomstskattelagen). Eftersom ni verkar sakna möjlighet att styrka era kostnader med kvitton då de inte längre finns kvar kan Skatteverket göra en "skälighetsbedömning". De uppskattar då utgiften för byggkostnaderna till ett s.k. skäligt belopp, vilket bedöms i det enskilda fallet. Man tar då hänsyn till åtgärdernas omfattning, art, tidpunkt och vad som finns för annan bevisning i ärendet. Att ni exempelvis har andra kvitton kvar samt lån är troligtvis till er fördel.

I ett mål från 2002 (RÅ 2002 ref. 73) uppskattades ett s.k. skäligt belopp. I målet saknades en utredning om kostnadernas storlek, men det fanns däremot en hel del material i utredningen genom olika ritningar, handlingar, beslut om lån för byggkostnader etc. Avdrag medgavs då till ett skäligt belopp.

Min rekommendation är att ta hjälp av en skattejurist eller revisor som kan hjälpa er i ärendet då det rör sig om ett stort belopp som ni begär avdrag för.

Hoppas ni har fått svar på er fråga.

Glad påsk,

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare