FrågaAVTALSRÄTTGåva18/11/2017

Återtagande av katt som skänkts bort till vän

Hej! I somras tog jag hand om två katter åt en vän varav den ena gav hon till mig då katterna ej fungerade tillsammans. Hon skrev flera gånger katten är min och ska flytta till mig. Jag tog hand om båda katterna i flera månader och stod för alla kostnader, varav katten jag skulle få fortfarande är kvar och jag betalar allt för henne. I meddelande finns det flera gånger sagt att katten är min och ska bo hos mig. Även bevis på att katterna ej får vara tillsammans då dom inte tål varandra. Nu vill plötsligt personen jag fick katten av ha tillbaka den från ingenstans. Vad gör jag, vad har jag för rättigheter? Vad jag kan läsa enligt lag ska ju katten vara min då hon skrivit hon gett den till mig flera gånger. Kan hon plötsligt ta tillbaka katten för hon ångrar sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt gåvolagen och avtalslagen är gåvor bindande, har du en gång fått en katt av din vän så ska den alltså vara din nu. Detta är som vilket avtal som helst och ska hållas, man kan inte helt plötsligt ta tillbaka det man en gång gett bort.

Det enda undantaget för när det kan vara okej att ta tillbaka något som man en gång skänkt bort är om man gjort ett förbehåll om detta. Ett exempel på ett sådant förbehåll är om man säger att "om jag vill ska jag kunna ta tillbaka denna" eller att "om omständighet X inträffar ska gåvan gå tillbaka". Om din vän på något sätt har sagt att du till exempel endast skulle ha katten på prov, att de skulle testa att para ihop katterna igen senare framöver eller liknande så skulle man kunna se det som att hon har gjort ett giltigt återtagandeförbehåll. I detta fall skulle hon kunna ta tillbaka katten. Ett förbehåll kan ibland anses framgå av omständigheterna, det kan alltså gälla även om man inte har sagt något uttryckligen om det. Det kanske var helt självklart att hon menade att hon skulle få tillbaka katten om ett halvår eller liknande, det beror helt på omständigheterna i fallet (vad som sagts mellan parterna i tidigare samtal till exempel). Om hon inte på något sätt har sagt eller gjort tydligt att hon ska kunna ta tillbaka katten i framtiden så gäller huvudregeln, nämligen att katten nu är din och att hon INTE har rätt att ta tillbaka den.

Du har alltså antagligen en rätt att behålla katten, det beror lite på vad som har sagts mellan er. Eftersom du kan visa upp flera sms där hon uttryckligen sagt att katten nu är din så borde du ha rätten på din sida, även om hon skulle stämma dig i domstol eller liknande. Om hon har sagt att katten är din och inte gjort något förbehåll så ÄR den din nu. Ifall hon hävdar att hon har gjort ett förbehåll så är det dessutom hon som måste bevisa detta vilket såklart kan bli svårt.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare