FrågaAVTALSRÄTTGåva28/11/2017

Återkrävande av gåva

Hej! Jag har en fråga gällande saker min dåvarande sambo påstår.

Han har gett saker till min son så som förvaringslådor, byrå, säng till hans rum. Nu mör vi gått isär påstår han att han ska ha tillbaka det fast han gavt bort det.

Men påstå att de är hans för han har kvitton kvar att han köpt det. Vad gäller ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är en gåva något som betraktas som ett benefikt avtal och är ett bindande avtal för både dig och din dåvarande sambo. Att en gåva är benefik innebär att man ger något utan krav på att få något tillbaka för det. I ditt fall är det möjligt att hävda att det kan betraktas som att du och din sambo ingått ett avtal när hen gav dessa saker till din son. Huvudregeln för avtal är att de ska hållas och därmed kan inte din dåvarande sambo kräva tillbaka det som hen givit bort.

Det finns dock vissa undantag från att avtal ska hållas och dessa presenteras i 3 kap avtalslagen. Oftast berör dessa situationer som att din dåvarande sambo skulle ha blivit tvingad, förledd eller blivit utnyttjad för att hen befann sig i en beroendeställning till dig. Det krävs rätt mycket för att dessa regler ska tillämpas. Som ett exempel kan det vara att någon gammal person blivit utnyttjad att ge bort en tavla som hen inte tror är värd någonting, men som är värd jättemycket och det är något som mottagaren vet om. Det ska alltså handla om att du ska ha lurat din dåvarande sambo till att ge din son dessa sakerna. Om inte, kan inte bestämmelserna i 3 kap. avtalslagen tillämpas.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att din son får behålla de saker som han fått genom att gåvan betraktas som att ett avtal har slutits och som enligt huvudregeln ska hållas. Det som skulle göra att din son inte skulle få behålla dem är om du eller din son lurat, tvingat eller förlett din dåvarande sambo till att ge dem.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att skriva om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning

Matilda HetlesaetherRådgivare