Återkräva redan betald faktura

Min son fick en faktura från sin hyresvärd på 2400 kr där det stog att Securitas hade varit hemma hos honom två gånger natten den 19:e Juni på grund av oväsen. Han fick räkningen den 28:e November. Det är felaktigt, han har inte gjort detta. Det finns ingen påskrift från lägenhetsinnehavaren från det aktuella datumet. För att inte hamna i problem så betalade han räkningen. Hur ska han gå vidare med detta så han kan få tillbaka sina pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så har din son betalat en faktura som han tyckt varit felaktig.

Dessvärre är det inte till hans fördel att han nu har betalat fakturan. Det då handlingen indikerar på att han ändock tycker att den skulle betalas. Det bästa hade varit att bestrida den, vilket troligtvis hade lett till att hyresvärden skickat den till inkassot. Där kan man vidare fortsätta att bestrida, och då går ärendet vidare till kronofogden, (så länge hyresvärden inte drar tillbaka fakturan). Om inte fakturan dras tillbaka när den hamnat hos kronofogden, och sonen fortsätter att bestrida den så lämnas ärendet över till tingsrätten som då får avgöra om fakturan är felaktig eller inte.

Nu när din son inte har bestridit fakturan kan han inte gå den här vägen.

Han skulle kunna stämma hyresvärden och kräva återbetalning pga. att fakturan varit felaktig. Ett ärende i rätten är dock väldigt kostsamt och tar lång tid.

Mitt råd till dig är att ni försöker tala med hyresvärden igen. Förklarar varför fakturan är felaktig, och i sista hand säger att ni funderar på att ta ärendet vidare och då hoppas att hyresvärden ger med sig. Ni kan också ringa till hyresnämnden för vidare råd.

Jag hoppas att ni är nöjd med mitt svar.

Ha en bra dag och lycka till!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare