FrågaAVTALSRÄTTGåva23/07/2018

Återkalla gåva av dator

Hej! Jag fick i 20-årspresent en MacBook av min pojkvän(nu ex.) väldigt generöst ja! Den är dock på avbetalning i hans namn vilket gör att situationen blir svår och egentligen så säger väl det att det är han som äger den. MEN då det är en gåva, får han verkligen ta tillbaka den bara sådär bara för att vi inte längre är ett par? Det är ju endast jag som använt den, och endast mina konton, inlogg, bilder osv på den vilket tyder på att den som sagt är (var) min. Jag inser ju dock att jag kanske inte har så mycket till val än att ge tillbaka den då avbetalningen står i hans namn, men jag måste ändå fråga om han kan göra så då set var en gåva eller om jag kan behålla den trots han namn?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är gåvan fullbordad?

Din pojkvän har gett dig en gåva, och huvudregeln som gäller vid givande av gåva är att det inte finns möjlighet att återkalla gåvan om gåvan är fullbordad. Frågan blir då om gåvan om datorn är att betrakta som fullbordad i ditt fall. En gåva är fullbordad när gåvan har överlämnats till gåvotagaren vilket framgår av 2 § gåvolagen, och det är inte alltid enkelt att säga när gåvan faktiskt är att anse som överlämnad. För att gåvan ska anses överlämnad krävs det att du ska ha fått den i din ensambesittning. För att datorn ska anses vara i din besittning krävs det att din pojkvän inte längre har den i sin besittning, dvs det krävs att din pojkvän, efter att han gav dig datorn, inte längre har möjlighet att råda över (till exempel använda) den. Det är inte alldeles klart i ditt fall om det skett en besittningsövergång. Om ni till exempel bott tillsammans kan det vara svårt att hävda att din pojkvän inte längre haft rådighet över datorn, eftersom han när som helst har kunnat använda den osv. Om det å andra sidan varit så att du haft den hemma hos dig sedan han gav dig datorn och han inte har haft möjlighet att använda den alls, så kan gåvan vara att betrakta som fullbordad ändå. Så fort han anses ha kunnat utöva ''kontroll'' över datorn kan det vara svårt att hävda att det skett en fullbordan. I en sådan situation kan han kräva gåvan tillbaka.

Besittningsfråga

Sammanfattningsvis blir detta en besittningsfråga, och då om besittningen av datorn gått över till dig eller inte. Detta är inte alldeles lätt att avgöra, men så länge din pojkvän inte haft någon form av kontroll över datorn sedan han gav dig den så kan gåvan vara att betrakta som fullbordad. Det kan ju också vara så att hans så kallade ''kontroll'' över datorn försvann i och med att ni gjorde slut, om ni till exempel flyttade isär eller liknande. Det kan då vara så att du kom i ensambesittning till gåvan då han inte längre haft möjlighet att använda denna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, tveka inte att vända dig till oss om du har ytterligare funderingar! Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare