Åtal för förtal måste väckas av målsäganden

Jag och många med mig anser att politikerna mobbar Sverigedemokraterna och Jimmy Åkesson. Kan detta vara straffbart? Vad jag förstår får man inte mobba någon, b.l.a på .en arbetsplats eller i skolor. Jag är inte Sverigedemokrat men tycker att allt skall gå rättvist till. Är det straffbart vill jag anmäla alla partier, utan att jag drabbas av kostnader. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt vissa lagregler är ageranden som kränker eller diskriminerar en viss person olagliga. Å andra sidan är yttrandefriheten en viktig grund i Sverige och personer ska alltså så långt som möjligt ha rätt att säga vad de vill och uttrycka sina åsikter. Precis som att Sverigedemokraterna har rätt att uttrycka sina åsikter har därför de andra partierna rätt att säga emot Sverigedemokraterna och uttrycka vad de tycker är fel med Sverigedemokraternas åsikter.

Mobbning är ju ett väldigt brett begrepp utan en klar definition. Att kalla en person för exempelvis rasist eller nazist kan anses vara förtal, vilket är ett brott som utgör en begränsning av yttrandefriheten. För att ett uttalande ska bedömas vara förtal ska syftet med uttalandet vara att personen uttalandet handlar om utsätts för missaktning.Ifall de andra partierna skulle kalla Jimmie Åkesson eller andra sverigedemokrater för rasister eller nazister (eller liknande) kan det utgöra förtal. Tidigare har dock Justitiekanslern ansett att uttalanden i en dagstidning om att Åkesson och SD är rasister inte utgör förtal. Detta eftersom syftet troligtvis inte är att utsätta SD och Åkesson för missaktning utan snarare att upplysa allmänheten.

Andra uttalanden av andra partier om SD och Jimmie Åkesson lär inte heller kunna utgöra något brott. Främst eftersom yttrandefriheten är en väldigt viktig frihet i Sverige.

Du kan dessutom inte anmäla eller åtala någon för förtal eftersom ett åtal för förtal måste väckas av den som utsatts för det. Alltså av Jimmie Åkesson eller annan representant för SD.

Som du förstår kommer du inte kunna anmäla någon för förtal mot Jimmie Åkesson eller annan från SD. Dels eftersom åtalet måste väckas av den som utsatts för förtalet, dels eftersom uttalanden med största sannolikhet inte utgör förtal.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning

Jonas WesterRådgivare