Arvsrätt som bröstarvinge

Vad säger lagen om arvsrätt för bröstarvinge. Jag är född 1948. Min biologiske far som jag aldrig sett, avled för omkring 2 år sedan. Min mor säger att jag inte hade arvsrätt efter honom. Nu undrar jag varför?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB), se här. Bröstarvinges, det vill säga barns, rätt till arv efter sina föräldrar regleras i ÄB kap 2 § 1, se här. En bröstarvinge till en avliden person har således alltid arvsrätt först. Om det var så att din far var gift när han avled så är du ett så kallat särkullbarn och har då enligt lag rätt att få ut din arvslott (dvs din del av arvet) direkt när din far avled, se ÄB kap 3 § 1, här. Du skriver inget om du vet om din far har skrivit ett testamente, men om så är fallet så kan din far ha begränsat din rätt till arv testamentet, men du har i så fall ändå alltid rätt till din så kallade laglott, vilket är hälften av arvslotten. För att du i ska få ut din laglott i en sådan situation så krävs det att du begär jämkning av testamentet (om ett sådant finns), se ÄB kap 7 § 3, här. Jämkningen måste du begära inom 6 månader från och med att du delgivits testamentet (enligt ÄB kap 14).

Jag hoppas detta gav svar på din fråga, annars rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist som är specialiserad inom familjerätt. Du kan till exemplet enkelt boka en tid för rådgivning genom knappen "boka" här uppe till höger.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare