Arvsrätt när angiven far visar sig inte vara biologisk far.

Hej! Jag har fått reda på att min pappa inte är min biologiska pappa utan min pappa är hans bror (avliden sedan flera år tillbaka)! Detta har varit/är en hemlighet som bara min mor vetat om. Vad innebär detta när det gäller arv? Min biologiske far (avliden) har 2 st barn (som jag tidigare då trott var mina kusiner). Vem ärver jag nu, är det min pappa eller min biologiska pappa?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag förstår att beskedet du fått väcker många frågor, men förhoppningsvis kan du få svar på några av dem här.

Du skriver att din mamma är den enda som vetat om hur det ligger till, och du skriver även att den du sett som din fars bror men som är din biologiska pappa är avliden sedan flera år tillbaka. Av det drar jag slutsatsen att det är den du trott vara din pappa som är angiven som far till dig. Annars hade hur det låg till sannolikt avslöjats när din biologiska pappa dog, eftersom du då i egenskap av bröstarvinge hade kallats till bouppteckningen. Så mitt svar utgår från att det är mannen som du alltid sett som din pappa som är angiven som din far. (Är du själv osäker på vem som är angiven som far kan du enkelt ringa folkbokföringen och ta reda på det)

Han är då fortfarande din far juridiskt tills han eller du (barnet) väcker talan om att häva faderskapet (kap. 2 i Föräldrabalken (FB)), och du ärver honom såsom han vore din biologiska far även om han inte är det. I ett sådant fall ärver du inte hans bror även om han skulle vara din biologiska pappa.
Den legala arvsordningen i Ärvdabalken baseras på blodsband. Men med blodsband är varianter av juridiskt föräldraskap jämställt. Adopterade barn ärver såsom biologiska, och som jag redan nämnt så den som är angiven som far till ett barn anses vara det barnets biologiska far. Så du ärver helt enkelt den som är angiven som far.

Om du och den du alltid sett som din pappa är nöjda med hur det är, och vill att han ska fortsätta ses som din pappa behöver ni inte göra någonting. Din mammas avslöjande påverkar ingenting rent juridiskt. Om du eller den du alltid sett som din pappa däremot inte längre vill att han ska vara angiven som och anses som din far, så kan han eller du väcka talan om hävande av faderskap (enligt 3 kap FB).

Om du vill att den man du trott var din farbror ska vara angiven som din far får du väcka talan om fastställande av faderskap, vilket du kan göra även om han är avliden - då väcks talan istället mot hans arvingar (hans barn, de du sett som dina kusiner). Om det fastställs att det är han som är din biologiska far, så kan du under vissa förutsättningar även göra din rätt till arv efter honom gällande. Fastställs det att han är din biologiska far har du ju rätt att ärva honom såsom bröstarvinge (hans barn). Enligt Ärvdabalkens 16 kap. 10 § kan du göra din rätt till arv gällande inom 5 alternativt 10 år från dödsfallet. 5 år gäller om det fanns känd arvinge som befann sig på okänd ort, eller om det var osäkert om det fanns okända arvingar. I övriga fall är preskriptionen 10 år. Har preskriptionstiden inte gått ut har du alltså möjlighet att kräva din rätt till arv efter honom om det slås fast att han är din biologiska pappa.

Som du ser är det väldigt svårt att ge ett enkelt och kort svar utan att veta hur du och din pappa vill ha det. Om du och han känner att oavsett hur det ligger till med blodsband så är det han som är din pappa, så behöver ni inte göra någonting och du ärver honom som om han vore din biologiska pappa. Juridiskt kommer det inte ifrågasättas om han är det eller ej. Däremot om du vill att den som är din biologiska far ska stå som fader, då behöver du väcka talan om faderskap, och kan då även beroende på hur länge sedan det var han dog göra gällande din rätt till arv. Du förlorar då din rätt till arv från den du trott var din pappa, och ska du ärva honom krävs det då att han skriver ett testamente.

Hoppas att du fått svar på dina frågor.

Lawline RådgivareRådgivare