Ärva sin pappa, oavsett relationen?

Hej ! Jag har kollat upp min riktiga pappa men hans fyra sista siffror var gråa ( Är det så om han inte hade vårdnaden om mig ? Jag står som hans enda barn med också 0000 som mina sista siffror i personnummer, Jag tror han betalade underhåll till mamma ( hon har gått bort) Nu är min fråga kan jag ärva honom eller måste han i så fall ha skrivit ett testamente ? Tack och ha en bra dag MVH Yvonne Lundin

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad du menar med gråa siffror i personnumret har jag tyvärr svårt att förstå vad du menar. Men antagligen har du tittat i något register? Min gissning är att de fyra sista siffrorna inte syns eftersom de är personliga och inget som vemsomhelst ska kunna se.

Lagregler gällande arvsrätt finns i ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637). I 2 kap 1 § ÄB står det att en avlidens barn är närmast arvinge. Det betyder att du kommer ärva allt efter din pappa när han dör, förutsatt att han inte har några andra barn. Har du några syskon kommer ni att få dela lika på arvet. Detta gäller alltså oavsett kontakten mellan dig och din pappa, och förutsatt att han inte har skrivit något testamente.

Har han däremot skrivit ett testamente kan du ärva mindre, han kan däremot aldrig göra dig arvslös. Det betyder att om din pappa har skrivit ett testamente där han skriver att all hans egendom ska tillfalla en annan person eller förening, måste du jämka för att få del av arvet. Enligt 7 kap 3 § ÄB måste du jämka testamentet inom 6 månader efter du fått ta del av det. När du har jämkat har du rätt att få din laglott, enligt 7 kap 1 § ÄB. Det betyder att du har rätt till hälften av din arvslott (arvslotten är vad du skulle ha ärvt om inget testamente fanns). Är din arvslott på 100 000 kr, är din laglott 50 000 kr.

Hoppas att detta var till hjälp! Vänligen,

Molly MalmRådgivare